Het roetfilter zit in het uitlaatsysteem. De toetfilter “vangt” roetdeeltjes in het uitlaatsysteem. Vervolgens verbrand hij deze roetdeeltjes tot as. Deze as ontsnapt dan weer uit het uitlaat systeem.
Maar doordat er voor dit process een hoge temperatuur nodig is. Kan de roetfilter verstopt raken. Dit komt voornamelijk voor bij auto’s die veel kleine stukjes rijden
Als uw roetfilter is verstopt zult u of uw roetfilter moeten vervangen. Of u zult deze moeten verwijderen. Aangezien verwijderen vele malen voordeliger is raden wij het aan om uw roetfilter te verwijderen. Dit geldt ook voor diesel roetfilter verwijderen.
Wanneer u roetfilter is verstopt kunt u dit merken aan een hoog brandstof gebruik. Maar de meest duidelijke manier om erachter te komen dat uw roetfilter is verstopt is aan het rode storingslampje op het dashboard. (zie rechts)
Het laten verwijderen van de roetfilter is vrij gemakkelijk. De roetfilter wordt verwijderd. Waarna het EGR pijpje wordt afgedekt met een EGR plaatje. Dit plaatje zorgt ervoor dat er geen roet meer wordt aangezogen in de motor.
Vervolgens wordt de roetfilter uit de ECU geprogrammeerd zodat deze geen foutmelding zal geven van een missende roetfilter.